Facebook onderwijs vacatures
Twitter Onderwijs Vacatures
LinkedIn Onderwijs Vacatures
Spijtenburg Onderwijs

De 'makkelijke' weg

Carlo Brouwers, Senior Consultant 29-1-2019 10:25
Categorieën: Algemeen

Om op de hoogte te blijven van relevante ontwikkelingen in het onderwijs ben ik sinds jaar en dag geabonneerd op meerdere vakbladen. De meest interessante artikelen bewaar ik in een map die ik met regelmaat tevoorschijn haal om er doorheen te bladeren. Zo ook vandaag.

Wanneer ik de artikelen op een rijtje zet constateer ik dat ik met name artikelen bewaar die dicht bij mijn eigen onderwijsvisie liggen: in de kern zijn kinderen nieuwsgierig en het leren moet daarom uitdagend zijn, kinderen moeten uitgedaagd worden, de grenzen moeten telkens weer verlegd worden. Dat lees ik terug in ‘Van uitdagend leren naar een growth mindset’ (art. ‘I cannot yet’ – PO Magazine, november 2018). Wel bemerk ik dat ik de artikelen nu (als consultant) met een andere bril lees, andere vragen stel, dan als onderwijsprofessional – als schoolleider, directeur of bestuurder.

Dagelijks ben ik in gesprek met onderwijsprofessionals op alle niveaus, van primair onderwijs tot aan de academische wereld, van speciaal onderwijs tot ROC’s. Ik spreek met bestuurders, toezichthouders, intern begeleiders, opleidingsmanagers, MR-leden en leerkrachten. Dat zijn veelal inspirerende gesprekken die getuigen van visie naar voren en bevlogenheid om die toekomst aan te gaan. Wat me daarbij opvalt is dat, wanneer het gaat om de zoektocht naar een nieuwe collega (waar onze betrokkenheid vandaan komt), er toch nog vaak naar het klassieke profiel van onderwijskundig leider wordt gegrepen. Wanneer je, als voorbeeld, aan leden van een benoemingsadviescommissie voor de werving van een nieuwe directeur van hun basisschool vraagt wat nu écht van belang is zal ‘ervaring als schoolleider’ een veel gehoord antwoord zijn.

“Waarom benoemen teamleden toch zo vaak specifieke onderwijservaring als belangrijk?” En waarom gaan bestuurders daar dan zo ‘makkelijk’ in mee? (ook wanneer het team onderwijskundig sterk onderlegd is). Prikkelend: is het de ervaring die dat schoolteam zal doen uitdagen, verder brengen? Of zit dat ook, of misschien juist wel meer, in karaktereigenschappen, in competenties? Is het niet spannender om de status quo aan te vechten (“want onderwijs moet écht anders (!?)”) en het avontuur aan te gaan met iemand die buiten de kaders denkt en acteert, een team uitdaagt doordat hij of zij nieuwe vragen stelt; vanuit een andere invalshoek het gesprek aangaat, met het team, maar ook met ouders, met het bestuur. Ligt het niet meer in de lijn om juist niét voor de ‘gemakkelijke’ weg te kiezen. Ook wanneer je bedenkt dat de rol van schoolleider ook inhoudt dat je verbinding maakt met de omgeving, dat je kennis hebt van zorg(structuren) en communicatief zeer vaardig moet zijn (denk aan mondige ouders).

Een (belangrijke) kanttekening: er is niets mis met ervaring, en ook is niet gezegd dat iemand met ervaring teams niet zou kunnen stimuleren, in het geheel niet. Ervaren professionals met een intrinsieke nieuwsgierigheid naar collega’s en kinderen zijn goud waard. Wél durf ik te adviseren om de ‘eis’ van specifieke onderwijservaring los te laten. Om je te laten verrassen, te durven twijfelen en de uitdaging aan te gaan om met nieuwe inzichten het vertrouwde en o zo belangrijke werk te verrijken. Aanvullend en faciliterend te zijn op de onderwijskennis die al op de scholen aanwezig is.

Met deze laatste opmerking in het hoofd kijk ik met enige schaamte naar de artikelen die ik heb verzameld. Artikelen die mijn eigen inzichten ondersteunen. Die herkenbaar zijn en daarom bij me passen, comfortabel zijn, vertrouwd.

Ik neem mezelf voor om ook artikelen die mijn visie betwisten te bewaren. Want deze dagen me uit en zetten me aan tot denken, brengen me naar een hoger niveau. Nooit meer de makkelijke weg!

 

"Ik wil je uitdagen met stellingen rondom werving in het onderwijs en jou vragen hierover mee te denken. In dit eerste artikel De ‘makkelijke’ weg, ben ik op zoek naar reacties vanuit het werkveld. Eens, oneens, of een genuanceerd ‘ergens tussenin’. Klopt het dat ervaring nog van het grootste belang wordt geacht? Ik nodig je uit hieronder te reageren of via c.brouwers@spijtenburg.nl"

Reacties (6)

Erwin Sengers 19-2-2019 15:21
79% van de huidige HBO docenten zijn zelf onvoldoende 'in balans' waar het kennis, houding en (21ste eeuwse) vaardigheden betreft (Sengers, 2018). Met name met de ondernemende houding is het slecht gesteld. Het goede voorbeeld, de hulp bij het vinden van een lonkend perspectief, ontbeert de docent vaak zelf ook.. Hiervoor zijn meerdere redenen aan te geven, een ervan is dat de docent zelf nogal worstelt met informatiestromen terugbrengen tot de essentie van die aspecten die van belang zijn voor de identiteitsontwikkeling van jongeren. De meest HBO opleidingen stellen het hebben van een masteropleiding verplicht om te kunnen doceren. Intern hebben ze dan een opleiding didactische vaardigheden waar houdingsaspecten en meer generieke competenties als kritisch denken nauwelijks aan de orde komen. Je oogst dan slechts wat je zaait, een uitzondering daargelaten..
Lonneke Bindels 31-1-2019 9:38
Mijn wedervraag is: waarom willen teams zo graag een ervaren schoolleider. Wat zegt dat? Wat zijn hun eerdere ervaringen? Wat teams eigenlijk willen (mijn ervaring) is iemand die verbindend is, besluiten durft te nemen nadat iedereen haar zegje heeft kunnen doen, Doet wat ze belooft en de organisatie en het onderwijs sterker maakt. Een logische gedachtegang is dan : een ervaren schoolleider, want die heeft dat vast allemaal in de vingers. En als die schoolleider daarnaast ook nog ondernemend is, creatief, energiek en weet waar ze het over heeft, dan is dat alleen maar mooi meegenomen. De eerlijke vraag die je stelt, Carlo, is of die kwaliteiten die worden gevraagd ook te vinden zijn in iemand die niet die ervaring op scholen (of die specifieke soort school) heeft opgedaan. Uiteraard zijn die er. En ze zullen nooit die ervaring opdoen als ze de kans niet krijgen. Uiteindelijk zegt de wens over een "ervaren schoolleider" veel over de organisatie die daar naar vraagt :-)
Wim Hogenkamp 31-1-2019 9:34
Eens Carlo. Ik schreef erover op Linkedin, zie 'website'.
Frans Eliëns 30-1-2019 12:16
Na 10 jaar onderwijs, vervolgens bijna 20 jaar bedrijfsleven lukte het uiteindelijk zeer moeizaam terug te keren in het onderwijs. Volgens "het veld" niet omdat ik de competenties niet zou hebben, maar omdat ik te lang NIET in het onderwijs had gewerkt. Terwijl ik juist veel dingen heb geleerd in het onderwijs, die me in het bedrijfsleven verder hebben gebracht. En ook andersom. Juist door ervaring in het bedrijfsleven als in het sociale domein als directeur en consultant dacht ik veel te kunnen toevoegen. Het veld dacht daar anders over. Ik denk graag mee omdat wel te laten gebeuren.
Janneke Kuijken 30-1-2019 9:19
Het is waardevol is als je ´breder´ durft te zoeken naar een geschikte kandidaat. De omstandigheden bepalen wat voor leider er nodig is. In een leiderschapsrol is de persoon; persoonlijke eigenschappen en vaardigheden, belangrijk. Een goed leider weet de (vak)kennis en ervaring van teamleden in te zetten. Iemand moet wel de taal spreken en voldoende affiniteit hebben en aansluiting kunnen maken met de organisatie en het primaire proces. Dit vraagt een goed wervings- en selectieproces.
Hans van Gelderen 29-1-2019 15:59
Ik onderschrijf graag dat ervaring van buiten het onderwijs een belangrijke bijdrage kan leveren aan verdere ontwikkeling van teams en individuele medewerkers in het onderwijs. Zelf heb ik na ruime ervaring als directeur po gekozen voor de zelfstandigheid, om vervolgens na vijftien jaar ervaring opdoen bij overheid en bedrijfsleven iets terug te kunnen geven aan het (primair) onderwijs. Ik heb gemerkt dat ik juist door die opgedane ervaring van buiten het onderwijs mijn betrokkenheid bij het wel en wee in een school met iets meer zakelijkheid benader (maar dat ik tegelijk de betrokkenheid bij kinderen, ouders en leerkrachten hoog houd).

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Spijtenburg gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close